fredag 28 januari 2011

Sjukdag

Noel vaknade med 39 graders feber, vilket innebar att det skulle bli en dag i soffan. Trodde jag. När man själv, i egenskap av vuxen, har hög feber så är man oftast ganska sliten och vill bara sova. Detsamma gäller tydligen inte barn, för han verkade inte inse att han var sjuk utan ville hitta på en massa saker.
.
Den pedagogiska moderns hjärta slog ett par extra slag när Noel kom gående med bokstavspusslet i högsta hugg. Jag måste erkänna att jag har lagt en del krut på att han ska tycka att det är roligt och spännande med bokstäver och läsning. Stolt kan jag konstatera att han nu kan lägga sitt namn med bokstäver samt att han kan plocka ut första bokstaven i t ex mamma, pappa, Alva och några till. (Det må hända att jag är en gnutta yrkesskadad, lågstadielärare som jag är). Idag ägnade han sig åt att använda alla alfabetets bokstäver i ett och samma ord. Jag skulle sedan läsa ordet gång på gång. Det gällde att läsa på samma sätt varje gång annars fick man snabbt en anmärkning "Nu sa du scheeeeel (f är tydligen en svår bokstav att uttala) mamma!".
.

Efter ca 30 läsningar kände jag, hur pedagogiskt det än må vara med bokstäver, att det var dags att byta aktivitet. Syltkaksbak kändes som en bra idé med en supersnorig kille. Nu ska du sluta läsa om du är äckelmagad. Mitt under degtillverkningen såg jag hur något olämpligt lämnade Noels näsa OCH LANDADE I DEGEN. Det var bara att slänga degen och göra en ny, på egen hand denna gång. Efter noggrann tvagning, intag av nässpray samt hård övervakning fick Noel sedan hjälpa till med håltillverkning och syltiläggning.
.

Syltkakor någon? Ingen? Det blir nog till att bjuda på dem till ickebloggläsande gäster. Trots att de är garanterat snorfria. Vi säger nog inget till Peter om den här incidenten.
.
Mys nu ordentligt för idag är det FREDAG!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar