lördag 22 januari 2011

Te- och bloggpaus

Nu tar jag mig en välförtjänt paus i allt städande och sätter mig vid datorn med en kopp "Mors lilla Olle". Det var tydligen jag som drog nitlotten i den här familjen idag. I morse kom jag på att det vore mysigt att gå på bio med Noel, eftersom jag såg att "Lilla Anna och långa farbrorn" gick just nu. "En av oss kan gå med honom, så kan den andra vara hemma med Alva och städa". (Hur kunde jag lägga fram det så dumt?). "Jag kan gå på bio med Noel" erbjöd sig Peter ädelt och väldigt snabbt. Så nu går jag här hemma och städar lite bittert och halvhjärtat. Viftar med dammvippan och plockar med Noels leksaker som är ÖVERALLT.
.
När fick han alla dessa leksaker? Det är ju sjukt. Han är tre år. Ska det fortsätta i den här takten måste vi snart köpa två hus. De flesta leksakerna leker han inte ens med. Jag har nedan gjort en 3-i-topplista över de saker han helst leker med här hemma. För att göra det riktigt olidligt spännande för er börjar jag bakifrån, alltså med tredjeplatsen.

3. Post it-lapparna
.

.
En dag gjorde Noels morfar det, för mig och Peter, ödesdigra misstaget att ta med sig några post-itblock till Noel. Plötsligt hade vi neonfärgade lappar i varenda vrå, inklusive på oss själva. Noel kan roa sig i timmar med att sätta upp lappar i olika mönster och grupperingar. Det är också det enda som leken går ut på: att sätta upp lapparna. När alla lappar är uppsatta är leken över. Morfar tycker att det är så roligt att se hur Noel kan roa sig med något så enkelt att han har gjort det till en tradition att nästan alltid ha med sig ett par block. Detta trots att jag och Peter har bett på våra bara knän att spara på några kvadratmeter regnskog, genom att lämna blocken utanför vårt hem.
.
2. Frukt- och matkorgen
.

.
Leken med frukt- och matkorgen är, enligt mig, något mer kreativ än den med lapparna. (Den är dessutom lättare att städa upp). Noel står vid sin lilla spis och lagar olika sorters soppor som sedan samtliga familjemedlemmar ska smaka på och berömma. Det är också väldigt viktigt att man ber om mer när man ätit upp t. ex. banan- och popcornsoppan. Frukterna kan också användas i Noels affär, där man får köpa vissa utvalda produkter.
.
M: "Jag vill ha en rosa glass, tack."
N: "Nej, det får du inte".
M: "Nähä, då tar jag väl en tomat?"
N: "Nej, den ska jag ha"
M: "Vad får jag köpa då?"
N: "Vindrubor" (=vindruvor, varför kan han uttala det första v:et, men inte det andra?)
M: "Ok, då ska jag be att få köpa en klase vindruVor."
N: "200 kronor!"
M: "Oj, det var dyra vindruVor".
.
Ungefär så kan leken gå till.
.
Nu kommer ögonblicket ni alla väntat på; avslöjandet av förstaplaceringen i Noels leksakslista.
Trumvirvlar

1. Madrasserna
.

.
Japp, här har vi de utan tvekan mest utslitna leksakerna i vårt hem; två extramadrasser som ligger under soffan för att användas vissa nätter när Noel inte vill sova själv. Det finns otaliga användningsområden för dessa madrasser; båt, tåg, tävlingsbana, ambulans, brandbil, hiss och koja. Det går (nuförtiden) även att krypa in i madrassen. Noel har nämligen på eget bevåg pillat upp sömmen för att kunna krypa in i och verkligen bli ett med madrassen. Sedan sitter han där i och ropar "Gissa var jag har gömt mig" och då ska man springa runt och låtsasleta lite överallt och försöka ignorera den halvmeterhöga bucklan på madrassen. Nåde den som hittar honom direkt.
.
Där fick ni några tips på leksaker som garanterat går hem. För den som undrar över de sporadiskt utspridda punkterna i texten så är det, som jag berättat tidigare, mitt enda sätt att kunna få till mellanrum mellan styckena. Blogspot vill tydligen att min text ska vara den tätaste och minst luftiga i hela bloggvärlden. Tur att jag har min list.
.
Trevlig lördag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar