tisdag 15 februari 2011

Ofrivillig diet

Från och med igår får jag inte äta någonting som har mjölk i sig. Alva har haft mycket problem med sin mage och bvc-sköterskan tyckte att det lät som om hon kunde ha mjölkproteinallergi. Att utesluta mjölk har visat sig vara ursvårt. Allt som är gott har ju mjölk i sig. Men, men, vad gör man inte för sin lilla bebis välbefinnande.

Idag lånade vi nycklarna till vårt hus för att mäta viktiga mått, typ fönster, så att jag totalt kan gå loss i diverse inredningsbutiker. När vi var på väg ut i bilen utropade Noel plötsligt "Mamma, det åker en riktig dåre bakom oss". Det krävdes inte många sekunders rannsakning för att inse att detta uttryck kommer från mig. I trafiken har jag en extremt kort stubin och kallar lite för ofta mina medtrafikanter för idioter, dårar och mitt favorituttryck puckon. Men att min son, vid 3-års ålder, redan utvecklat ett dåligt trafikvett, gav mig ett sting av dåligt samvete. Behöver jag tillägga att JAG aldrig gör några fel i trafiken? Nej, jag tänkte väl det.


Här testar Noel hur bra det går att springa omkring i det blivande vardagsrummet. Betyget blev VG+. Att halva rummet upptogs av möbler drog ner betyget något. Möbler som för övrigt fick modern att dreggla pölar på parketten.
.

Idag hade vi lite moppabesök. Noel hade gjort en pärlplatta till honom som han hade slagit in i ett paket och gömt i sitt rum. Han tycker dock själv att det är så spännande att ge bort paket att han direkt talade om var paketet låg. "Moppa jag har gömt ditt kapet. Du får leta. Det ligger under täcket". Moppa letade då, inte helt otippat, under täcket. När han efter varken möda eller besvär fått fram paketet var det dags för nästa avslöjande. "Moppa, det är en pärlplatta i kapetet". Spännande!
.
På bilden försöker Noel lära Alva att fiska med sitt lilla spö. Hon var föga läraktig. Han har för övrigt försökt lära sin lillasyster fler matnyttiga kunskaper. Igår ertappade jag honom med att lära henne att äta isglass. Han tryckte in glassen i munnen på henne och hon såg väldigt förnöjd ut.
.
Trevlig kväll!

2 kommentarer:

  1. Jag tycker du ska föra traditionen vidare med de fina skyltarna din pappa hade. KÖR och FAN, så kan du ju lägga till DÅRE och PUCKO. =)

    /Lena(Catarina)

    SvaraRadera
  2. Håller med Lena! Skyltarna va finfina,
    mycket praktiska att ta till! :) /Elin

    SvaraRadera